In mijn vorige blog, had ik beloofd dat ik in december een blog zou schrijven. Weer heb ik mij niet aan deze belofte kunnen houden. Mijn excuses hiervoor. Het was leuk voor Uw Officemanager.NL dat ik het de laatste twee maanden ook nog druk had, maar niet zo goed voor mijn blogactiviteiten. Daarom heb ik besloten om vanaf vandaag maar niks meer te beloven en te bloggen zodra ik tijd daarvoor heb. Zoals nu dus.
In de eerste week van het jaar heb ik mijn administratie bijgewerkt en de nodige overzichten gemaakt en voordat ik ga beginnen aan mijn plannen voor 2011, schrijf ik eerst deze blog (maakt toch ook onderdeel uit van mijn plannen).
Ik loop al een tijdje met het idee om te bloggen over het thuiswerken en dan vooral wat zijn de valkuilen als je thuis gaat werken. Voordat ik die echter op papier kon zetten, was iemand mij al voor geweest.
Ik kreeg namelijk een nieuwsbrief van Management Support met als hoofdartikel:"Thuiswerken: zo blijf je productief".
Omdat ik echter toch ook mijn mening hierover kwijt wil, heb ik besloten om het artikel te gebruiken. Vooral de tips die genoemd worden, vind ik erg duidelijk en handig. Het zijn de volgende:
"1. Zorg voor een werkplek waarvan de deur dicht kan.
2. Eet tussen de middag geen broodje achter je bureau maar las een pauze in, net als op kantoor.
3. Vertel je huisgenoten dat je WERKT en niet voor ieder wissewasje gestoord wilt worden.
4. Trap niet in de valkuil van 'tussendoor een wasje draaien' of een ander huishoudelijk klusje opknappen."
Als thuiswerker kan ik deze tips zeker bevestigen. Om met de laatste tip te beginnen. Ik had nogal de neiging om bijvoorbeeld op een werkdag te helpen op de school van mijn kinderen. Of toch een dienst te draaien als TSO (Tussen Schoolse Opvang)-medewerkster op diezelfde school. Of bijvoorbeeld doktersafspraken te plannen op werkdagen. Allemaal onder het mom van 'ik ben toch thuis'. Totdat ik een groot aantal weken drie avonden in de week aan het werk was, omdat ik overdag het werk niet afkreeg. Omdat dit niet de bedoeling is, heb ik het anders aangepakt.
Nu is het zo dat ik de dagen dat ik werk, dat ik dan net doe alsof ik op kantoor zit en niet thuis. Dus geen dokters afspraken of extra helpen op school of iets dergelijks. Ik moet eerlijk bekennen, het geeft een hoop rust. Gelukkig hoef ik daardoor ook niet meer drie avonden in de week te werken.
Voor eventuele toekomstige opdrachtgevers: ik ben niet te beroerd om 's avonds te werken. Maar als het niet hoeft, dan liever niet.
Tips 1 en 3 zijn gelukkig ook goed geregeld. Ik heb een eigen kantoortje en de kinderen weten dat als Mama daar zit, dat ze niet gestoord wil worden en dat ze naar Papa toe kunnen gaan. Alleen vorige week, ging het eventjes mis. Mijn jongste kwam binnen rennen en ik wilde net zeggen dat ik aan het werk was, toen er geschreeuwd werd:"Mijn eerste tand is eruit!!!". Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
Ook aan tip 2 hou ik mezelf, alleen soms is die pauze toch iets groter dan op een 'echt' kantoor....
Al met al heb ik het prima voor elkaar, al zeg ik het zelf. Maar de discipline blijft belangrijk. Want voordat je het weet, ben je afgedwaald en zit je op websites die niet veel te doen hebben met je werk. Zoals bijvoorbeeld het lezen van de tweets op twitter. Blijft erg leuk; maar ik moet er wel opletten dat ik niet te veel met die vogeltjes bezig ben.
Gelukkig geldt voor mij wel dat als ik bezig ben met een opdracht, dan is het niet moeilijk om gedisciplineerd te werken en te concentreren. Het probleem zit meer in activiteiten zoals bijvoorbeeld mijn eigen administratie. Maar daar wordt ook aan gewerkt.
Dit was het dan weer voor deze keer. Ik ben wel erg benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied. Dus laat het me alsjeblieft weten.
Tot de volgende keer.
Groetjes,
Gonne-Marieke
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten