woensdag 14 oktober 2009

Tweede blog van Uw Officemanager.NL - Het verschil

Daar ben ik weer voor ronde twee met mijn blog. Nu moet ik natuurlijk over een bepaald onderwerp gaan schrijven dat wel een beetje past bij mijn werk als freelance secretaresse en/of officemanager.

Nu zijn er genoeg onderwerpen om over te schrijven als je officemanager bent. Dit geldt trouwens ook als je secretaresse bent. Ten eerste kun je gaan schrijven over het verschil tussen deze twee termen. Ook kun je gaan schrijven over het notuleren wat meestal een taak is van de secretaresse en/of officemanager. Of je schrijft over de bazen of opdrachtgevers waarvoor gewerkt wordt. Oh nee, laat ik dat maar niet doen want dan ben ik aan het roddelen.

En ik ga dus niet hier roddelen, daar zijn andere blogs voor gemaakt. Daar komt nog eens bij dat tegen de tijd ik een roddel hoor (op het schoolplein wel te verstaan; een betere roddelplek is er niet) iedereen het allang weet. Ik ben wat dat betreft altijd de laatste.

Zal ik het deze keer dan eventjes hebben over het verschil tussen een officemanager en een secretaresse? Dan nemen we het onderwerp notuleren wel een andere keer. Aangezien ik elke week een blog wil schrijven komen de andere onderwerpen ook aan bod. Heb je trouwens een onderwerp waarover je graag iets wil horen, laat mij dat dan weten en wie weet schrijf ik er wel een blog over.

Ik heb Wikipedia er maar weer eens op nageslagen en die vertelt ons het volgende:

"Een secretaresse is een werknemer die het secretariaatswerk opneemt voor een persoon of een instantie. Meestal betreft het iemand die zelf geen tijd heeft om zich daarmee bezig te houden en ook genoeg verdient om zich een secretaresse te kunnen veroorloven, bijvoorbeeld artsen of directeuren."

"Een officemanager is een persoon die ervoor zorgt dat de werkzaamheden in een kantoor soepel verlopen. De functie hoeft geen andere managementtaken met zich mee te brengen. Vroeger was voor deze functie de benaming chef de bureau gebruikelijk. In de praktijk wordt deze functie ook wel gecombineerd met die van directiesecretaris of directiesecretaresse."

Een echt duidelijk verschil zit hier ook niet in. Tegen mij is vroeger verteld dat het verschil is dat een officemanager ook leiding geeft aan bijvoorbeeld andere secretaresses. Maar ik ken nu ook officemanagers die dat niet doen.

Ik gooi deze vraag dan ook maar bij jullie neer: wat is het echte verschil tussen een secretaresse en een officemanager? Of ligt dit gewoon per bedrijf of organisatie anders?

Eén van de redenen trouwens dat mijn bedrijf Uw Officemanager.NL heet, is heel simpel. Er waren al veel namen met secretaresse erin verwerkt. En met een voornaam zoals die van mij, wil je ook dat je bedrijfnaam er een beetje uitspringt.

Graag lees ik weer de reacties en eventueel het antwoord op mijn vragen.

Groetjes en tot volgende week.

Gonne-Marieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten